Wie personeel in dienst heeft, moet een personeelsdossier bijhouden. Hierin worden diverse basisgegevens van de medewerker opgeslagen maar ook het dossier over het functioneren van de medewerkers.

Het bijhouden van dit dossier is erg belangrijk. Zo geeft het de werkgever juridische zekerheid. Wanneer een medewerker niet naar behoren functioneert en u heeft een conflict met deze medewerker, is het belangrijk dat u het dossier in orde hebt. Hiermee kunt u bewijzen waar de medewerker tekort is geschoten en dit kan van grote waarde zijn bij een eventuele ontslagprocedure.

Hoe lang bepaalde gegevens bewaard moeten/mogen blijven, is in een van onze eerdere blogs te vinden, genaamd Gegevens opslaan: Wat moet ik hierover weten?

 

Humanwave zorgt ervoor dat het bijhouden van de personeelsadministratie een stuk eenvoudiger wordt. De belangrijkste voordelen van het gebruik van Humanwave voor de personeelsadministratie zijn:

 

  1. Alle informatie is terug te vinden op één plek. Geen gedoe meer met papieren dossiers die moeilijk terug te vinden zijn. Van identiteitsbewijzen tot documenten, van bedrijfsmiddelen tot arbeidsovereenkomsten en functioneringsverslagen, alles is met een paar klikken te vinden. Hierdoor is de digitale personeelsadministratie een stuk overzichtelijker.

  2. Het up-to-date houden van de administratie is eenvoudiger wanneer dit digitaal gebeurt. Overeenkomsten hoeven niet meer geprint te worden en in mappen gesorteerd te worden, maar kunnen allemaal digitaal op 1 pagina opgeslagen worden. Het e-mailverkeer met een medewerker kan bijvoorbeeld direct aan het dossier gekoppeld worden.

  3. Naast het gemak van de digitalisering is het ook veilig om de administratie digitaal bij te houden. Wanneer er bijvoorbeeld brand uitbreekt in het bedrijfspand, kunnen alle papieren dossiers in een klap verloren gaan. Bij een digitale administratie zal de administratie in dit soort gevallen bewaard blijven.

  4. Uw medewerkers hebben direct inzage in voor hen relevante gegevens en dit bespaart een hoop vragen en onduidelijkheden.  

  5. Tot slot is het milieubewuster om de administratie digitaal bij te houden. Kasten vol met papier kunnen vervangen worden door enkele pagina’s op het web.

Door onze website te bezoeken gaat u automatisch akkoord met ons gebruik van cookies. Cookie-instellingen kunt u altijd aanpassen. Bekijk ons cookiebeleid (opgenomen in ons privacyverklaring.) om te zien welke cookies we gebruiken om onder andere onze website gebruiksvriendelijk te houden.