
Binden, boeien en behouden van betrokken medewerkers
Hoe behoud je betrokken medewerkers? | Deel 3In het eerste en tweede deel van deze blog-serie kreeg je al zes praktische tips om medewerkers aan je te binden en te boeien. Als dit je lukt, heb je als organisatie minder last van de krapte op de arbeidsmarkt. Je hebt tenslotte minder vacatures om in te vullen. Bovendien, als mensen graag bij jouw organisatie werken, zullen ze gemotiveerder zijn hun werk goed te doen. Een lager verloop en gemotiveerde medewerkers, een ideale combinatie. In dit derde deel ontvang je nog drie laatste tips om medewerkers aan je te binden en te behouden.
Tip 7: Bouw aan een community
Creëer een energieke en dynamische werksfeer met sterke onderlinge connecties. Stimuleer dat medewerkers elkaar beter leren kennen en begrijpen, meer waarderen en misschien wel bevriend raken. Deze onderlinge emotionele verbondenheid geeft je het gevoel ergens bij te horen en dat je onderdeel bent van een community. Dit faciliteer je door het organiseren van bijzondere momenten die mensen samenbrengen. Denk aan een jaarlijkse sportdag, een sinterklaasviering, of een zomerbarbecue. Ook het hebben van gezamenlijke interesses vergroot de kans op vriendschap. Start er een nieuwe collega? Vermeld in de introductie meer dan alleen de zakelijke feiten en maak het persoonlijk. Herkenning in interesses, achtergrond en privé-situatie verbindt.
Tip 8: Het exit gesprek is te laat
Stop met het voeren van beoordelingsgesprekken. In deze tijd past het niet meer om de functie centraal te stellen en te kijken of de medewerker voldoet aan de functie-eisen. Zet de medewerker centraal. Kijk vooral naar waar hij of zij goed in is. Voer gesprekken die gericht zijn op ontwikkeling en op de toekomst. Vraag bijvoorbeeld hoe je ervoor kan zorgen dat de medewerker bij de organisatie blijft. En informeer naar wat zou maken dat de medewerker zou vertrekken? Je kan dit beter nu vragen dan in een exitgesprek, dan ben je te laat. Spreek elkaar vaker dan één keer per jaar. Plan bijvoorbeeld maandelijkse korte overleggen in met je medewerkers. Bespreek hoe het met de medewerker gaat, zowel op werk- als privégebied. Voer het goede gesprek met elkaar, toon oprechte interesse.
Tip 9: Maak als leider het verschil
‘Mensen verlaten geen organisaties, ze verlaten leiders’ is een bekende uitspraak. Uit onderzoek in 2020 blijkt dat ook. 75% van de werknemers gaf aan dat de nummer één reden om een bedrijf te verlaten, hun leidinggevende was. Wil je mensen langer aan je binden, kijk dan kritisch naar het leiderschap binnen je organisatie. Wordt er in jouw organisatie nog de hiërarchische top-down benadering gehanteerd? In deze snel veranderende wereld is dat niet langer houdbaar. Simpelweg omdat een leider niet langer alles kan weten. Goede leiders coachen en ondersteunen hun medewerkers. Bieden hen de ruimte en de vrijheid om te groeien, te leren, hun werk autonoom uit te voeren en plezier te hebben. Zodat ze de beste professionele versie van zichzelf kunnen worden.
‘Leiderschap is mensen laten zien dat ze meer kunnen dan ze zelf dachten.’
In deze en de voorgaande twee blogs (deel 1 en deel 2), heb je in totaal negen tips ontvangen om medewerkers aan je te binden. Ze zijn allemaal belangrijk. Weet je niet waar te beginnen? Vraag het aan je medewerkers! :-)