De krapte op de arbeidsmarkt voelen we allemaal. Vacatures die je niet, of minder snel, kan invullen. En lukt het uiteindelijk toch, blijkt er een andere collega weer te vertrekken. Opnieuw moet er een vacature uit en begin je weer van voren af aan. De focus ligt hierdoor vaak op het werven van nieuwe medewerkers in plaats van op het behouden van de mensen die je al hebt.

Wat nu als je die focus eens verlegt? Maak van het behoud van je medewerkers een prioriteit. Als dat lukt, heb je ook veel minder vacatures in te vullen. Er is op HR-gebied veel geschreven over hoe je dit kunt doen. In de komende drie blogs vind je negen praktische tips waar je direct mee aan de slag kan. We starten in deze blog met de eerste drie tips. Veel leesplezier!

Tip 1: De juiste mensen vinden is net als daten

Voordat je gaat daten, moet je eerst weten wie je zelf bent, wat je zoekt in de ander en wat je de ander te bieden hebt. Voor een organisatie geldt dit ook. Je zult de juiste mensen vinden en deze aan je weten te binden, als je als organisatie weet waar je voor staat en dit uitdraagt. Heldere kernwaarden, de idealen van je organisatie, helpen hierbij. Dit is belangrijk voor je huidige medewerkers. Zij voelen zich meer betrokken als ze zich herkennen in de kernwaarden en er door geïnspireerd raken. Tegelijkertijd is het ook belangrijk voor je positionering op de arbeidsmarkt. Het onderscheidt je van andere werkgevers en je trekt er de juiste mensen mee aan. Mensen die passen bij jouw organisatie.

Tip 2: Complimenten geven

Wellicht een open deur, maar met stip op nummer 2: geef regelmatig een compliment aan je mensen. We vinden het allemaal fijn een compliment te krijgen waarmee onze inzet gezien en gewaardeerd wordt. Geef trouwens alleen welgemeende complimenten, anders voelt de medewerker zich niet serieus genomen. Hard werken en bijzondere prestaties wil je waarderen en wellicht ook belonen. Belonen hoeft echt niet altijd in geld te zijn. Een cadeautje, een leuk teamuitje of een ludieke actie op Valentijnsdag zijn zomaar een paar suggesties. Plaats je een foto of post van deze actie op social media, dan werk je indirect ook aan je werving. Want bij zo’n leuke organisatie willen we allemaal wel werken.

Tip 3: Geef verantwoordelijkheid en vertrouwen

Helaas fungeert HR nog te vaak als een regelmachine. In feite zou er maar één afspraak nodig hoeven zijn; ‘handel in het beste belang van de organisatie’. Geef mensen de verantwoordelijkheden die ze aankunnen. Toets dit door regelmatig te vragen of het werk nog voldoende uitdaagt. Meer verantwoordelijkheid vergroot de zelfstandigheid en betrokkenheid bij de organisatie. Vertrouwen in je medewerker en los durven laten is hiervoor essentieel. Vertrouwen is de basis voor een prettige werksfeer.

‘Alles wat je doet om medewerkers aan je te binden zal het eveneens makkelijker maken om mensen te vinden’.

 

Dit waren de eerste drie tips. Wil je aan de slag met het formuleren van je kernwaarden? Kijk dan op de site van de Kamer van Koophandel. Met welgemeende complimenten geven en handelen op basis van vertrouwen kan je vandaag nog beginnen. Het maakt dat mensen graag bij je werken. Benieuwd naar de andere tips? Lees dan snel de volgende blogs deel 2 en en deel 3