CAO wijziging: Trede aanpassingen per 1 januari 2024
Zoals we eerder al aangaven over ons artikel over wijzigingen in de CAO kinderopvang, komen er per 1 januari 2024 twee treden bij per schaal bij en komt de onderste trede (op schaal 1 na) te vervallen. Voor werknemers die nu een salaris hebben in de onderste of de bovenste trede heeft dit impact en hoe kun je hier het beste mee omgaan?
Verdwijnen van de eerste trede.
De laagste trede gaat verdwijnen in de loonschalen (met uitzondering van de 1e schaal).
Dit betekent dat medewerkers die nu in schaal 6 trede 9 zitten per 1 januari 2024 sowieso naar trede 10 gaan. Heb jij je jaarlijkse tredeverhoging op 1 januari staan, dan gaan ze naar trede 11.
Heb je de jaarlijkse tredeverhoging op basis van maand in dienst, dan zal de medewerker naar trede 11 gaan in de maand dat deze in dienst is gekomen. Dit betekent dat werknemers die zich momenteel in de laagste trede bevinden, binnen het jaar 2024 twee treden/salaris sprongen kunnen verwachten.
Als een werknemer op de hoogste trede zit (trede 21 in schaal 6) komen daar in 2023 twee treden bij.
Nu is de vraag: ‘Wanneer gaat de medewerker omhoog?’
De brancheorganisatie heeft gezegd dat dit het moment is dat de medewerker normaal een trede omhoog zou gaan.
Wat betekent dat nu?
Wanneer je de tredeverhoging standaard op 1 januari toepast, dan gaat iedereen (hoeveel jaar ze ook in trede 21 zitten) naar trede 22 toe.
Wanneer je de tredeverhoging standaard op datum in dienst hebt, dan gaat de medewerker naar schaal 22 gaan in de maand dat de medewerker in dienst is gekomen, als dat december is, dan zal de medewerker pas in december naar schaal 22 gaan.
Mocht je een werknemer die nu op de maximale trede zit eerder een trede omhoog willen laten gaan, dan mag dat.
Ons advies
Gebruik onze informatie om je werknemer nu alvast te informeren. Dat wordt zeker op prijs gesteld.
Humanwave jouw HR-adviseur
We delen onze HR-kennis
Naast het automatiseren van je HR-processen is het belangrijk om te begrijpen hoe je bepaalde berekeningen maakt en omgaat met de regels bij het opstellen van bijv. een arbeidsovereenkomst. Maar ook: Hoe ga je bijvoorbeeld om met vakantiegeld? En is er en verzuimbeleid? Over alle belangrijke personeelszaken heeft Humanwave kennis en deze delen we graag met je zodat je ook daadwerkelijk een gedegen personeelsadministratie kan uitvoeren. Met kloppende verloningen en loonstroken. Zo zijn jouw HR-zaken goed geregeld.
Stel je vraag via help@humanwave.nl of bel ons via 085 401 5150.