Dé 5 meestgestelde HR-vragen

Medewerkers willen dat er goed voor ze wordt gezorgd en dat ze in een prettige omgeving kunnen samenwerken met elkaar en het management en de ondernemer. Het stellen van een vraag inzake hun eigen HR is niet altijd makkelijk.  Er bestaat een drempel… Want het zijn toch vaak persoonlijke zaken (ze willen niet dat er […]
24 april 2018

Medewerkers willen dat er goed voor ze wordt gezorgd en dat ze in een prettige omgeving kunnen samenwerken met elkaar en het management en de ondernemer. Het stellen van een vraag inzake hun eigen HR is niet altijd makkelijk. 

Er bestaat een drempel… Want het zijn toch vaak persoonlijke zaken (ze willen niet dat er wordt gedacht ‘wat zit hier achter….’) of ze willen de manager/werkgever niet tot last zijn. Het management en de ondernemer zijn immers al zo druk. Toch willen ze wel antwoord, maar stellen de vraag liever niet.

 

1. Hoeveel vrije dagen/uren heb ik nog?

humanwave_schema

Work hard, play hard. Elk mens gaat toch net wat liever met vakantie of een lang weekend weg, dan dat ze naar hun werk gaan. Uitzonderingen daargelaten, je hebt natuurlijk altijd workaholics die liever bij hun collega’s zijn dan thuis. Om wat voor reden dan ook. Maar voor veel medewerkers is het vaak niet direct duidelijk hoeveel vrije dagen of uren ze nog hebben. “Hoeveel vrije dagen/uren heb ik nog?” is dan ook de meest voorkomende vraag van het personeel. Realiseer je als manager of ondernemer dat het stellen van deze – schijnbaar simpele vraag – niet altijd moeiteloos zal worden gesteld. Werknemers kijken niet uit naar tegenvragen als “waarom?” en “hoezo?”. Ze willen gewoon een correct antwoord, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.

 

2.  Is mijn declaratie al uitbetaald?

Mensen willen geld verdienen bij hun werkgever, geen geld uitgeven aan hun werk. En dat is volstrekt logisch. Slechts weinigen zullen een zakelijke creditcard van hun werkgever hebben en de uitgaven kunnen dan soms best oplopen. Vanuit goed werkgeverschap is het van belang om declaraties tijdig uit te betalen of duidelijk te hebben voor de medewerkers wanneer ze de uitbetaling van de declaraties kunnen verwachten. Als er geen goed antwoord gegeven kan worden op de vraag “Is mijn declaratie al uitbetaald?”, dan wordt er direct de vraag gesteld “waarom niet?” en “wanneer wordt het dan wel geregeld?”. Terechte vragen van de werknemer, maar waar de manager of ondernemer niet op zit te wachten en waarop het antwoord niet altijd eenvoudig te geven is.

3. Wat staat er allemaal in mijn personeelsdossier?

De werknemer kan op ieder moment vragen naar inzicht of een kopie van zijn of haar personeelsdossier. Als werkgever dien je wettelijk aan dit verzoek te voldoen. Wanneer er nog met papieren dossiers wordt gewerkt, zal er veel werk verricht moeten worden. Waar staat het en in welke ordner? Ordners op werknemer of op jaar? Staat de informatie ergens in een folder op een computer, dan zal het inzicht vlotter te realiseren zijn. Maar wat is ook alweer dit document? En wat staat hier in? Wat doe je nadat je werknemer inzicht of kopieën hebt gegeven? Komt er nog meer werk uit voort, ben je nog wat vergeten? Is het dossier niet up-to-date… Het werk houdt zo nooit op.

4. Wie zijn er in juli en augustus allemaal met vakantie?

Voor werkgevers zijn het de lastigste maanden, juli en augustus. Elk jaar is het bij veel bedrijven weer een waar exodus als de schoolvakanties beginnen. Voor het personeel zijn het deze vakantieweken waar men naar uitkijkt. De krenten in de pap. Maar de show must go on, dus niet iedereen kan tegelijk met vakantie en vaak wordt al eerder in het jaar vooruit gepland voor de zomer. “Wie zijn er in juli en augustus allemaal met vakantie?” is dus niet alleen een vraag die gesteld wordt door het management of ondernemer, het is een vraag die voor bijna alle medewerkers speelt. En voor HR de taak om dit zo gemakkelijk mogelijk inzichtelijk te maken. Hoe doen jullie dit?

5. Is mijn salaris al uitbetaald?

Tegenwoordig kunnen de meeste mensen op hun smartphone checken of het salaris al is bijgeschreven. Maar omdat er altijd nog een dag of een paar dagen speling is tussen het moment van betalen door de werkgever en het moment waarop de medewerker het daadwerkelijk kan uitgeven, is het een vraag die nog steeds gesteld wordt. En dat zal niet zonder schroom zijn, vergis je niet. Want geldgebrek gaat toch vaak gepaard met schaamte. Het zou veel stress voorkomen als deze informatie voor het personeel altijd beschikbaar is. Open en transparant.

Tot slot

Beantwoorden van steeds dezelfde vragen kost onnodig tijd en levert frustratie op. Frustraties aan beide kanten, “waarom is het hier niet beter geregeld?”, denkt de werknemer. De ondernemer denkt “waarom moet ik nu deze vraag beantwoorden, terwijl ik wel wat beters te doen heb? Ik zit hier niet op te wachten!”. Met humanwave kunnen deze en andere vragen heel eenvoudig worden beantwoord. En iedere medewerker heeft altijd toegang tot zijn of haar informatie.

Zo ontstaat er vanzelf een nieuwe top 5 van meestgestelde vragen aan HR. En dat is alleen maar goed!