Het doel van duurzaam waterflessenmerk Dopper is helder: een waterfles met een missie bieden. Logisch dus dat ze ook voor een slimme, innovatieve hr-module kiezen om hun ongeveer 40 personeelsleden overzichtelijk in te registeren. Aan het woord is Marjolijn Hendrickx, hr-manager bij Dopper.

dopper2

Het doel van duurzaam waterflessenmerk Dopper is helder: een waterfles met een missie bieden. This is not a water bottle. It’s a planet saving device, zeggen ze. Logisch dus dat ze ook voor een slimme, innovatieve hr-module kiezen om hun ongeveer 40 personeelsleden overzichtelijk in te registeren. Aan het woord is Marjolijn Hendrickx, hr-manager bij Dopper.

Hoe heb je de overstap naar humanwave ervaren en waarom wilde Dopper overstappen?

image001 2

‘Ik werk nu zo’n drie jaar voor dit inspirerende bedrijf, en daarvoor hadden zij de overstap naar humanwave al gemaakt. Van mijn collega’s weet ik dat deze automatiseringsslag ons direct meer overzicht en efficiency gaf. Al onze mensen, en onder meer hun opleidingen, salarissen en functies, staan in het hr systeem van humanwave geregistreerd. Vakantieaanvragen en eventuele ziekmeldingen doen onze collega’s zelf. Ik zeg eventueel, omdat ons ziektverzuim erg laag is’, lacht Marjolijn. ‘Indienen van declaraties gaat overigens via ons financiële systeem, al zouden we dat ook nog kunnen integreren. Je kunt het hr systeem van humanwave heel gericht gebruiken: van het door de medewerker laten goedkeuren van zijn of haar beoordeling tot het regelen van de complete vakantieplanning. Erg praktisch, wat ons betreft.’

Zou je het andere ondernemers aanraden en waarom?

‘Zeker. Het geeft gewoon een heel handig inzicht. In theorie zouden mensen bijvoorbeeld zelf kunnen zien of het zin heeft om vrij te vragen, al is dat iets waar we, doelend op zelfsturendheid van het team, nog meer aandacht aan zouden kunnen geven met elkaar. Verder is het heel gemakkelijk om op team- of individueel niveau snel in te zien hoeveel uren, ziekmeldingen of juist afgeronde opleidingen iemand op z’n naam heeft staan. Wanneer iemand meer ziek is dan gemiddeld, wil ik bijvoorbeeld graag op een open manier het gesprek aangaan om te ontdekken of ik ergens mee kan helpen. Het hr systeem doet wat het doen moet en dat maakt dat ik geen behoefte voel om verder te kijken. Zeker niet in combinatie met het aantrekkelijke tarief. Bovendien is het schaalbaar, je betaalt per gebruiker, per maand.’

Wat heeft de overstap naar humanwave jullie als bedrijf opgeleverd?

humanwave dit wist je nog niet over dopper

‘Overzicht en efficiency. En ook dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun vakantie-aanvragen. Voorheen deden we dit in het bekende Excelletje, maar dit handmatige werk kostte veel tijd en leverde meer fouten op. Daarnaast is er kennis uit hoofden van mensen gehaald en nu objectief in een systeem verzameld. In basis durf ik wel te stellen dat het gebruik van humanwave discussies voorkomt: mensen voeren immers zélf hun data op. Samenvattend kan ik zeggen dat we rust en controle hebben door inzet van dit no-nonsense systeem. No-nonsense omdat alle overbodige toeters en bellen achterwege zijn gelaten. Erg fijn wat ons betreft.’

Wat heeft de overstap naar humanwave jullie medewerkers opgeleverd?

‘Rust, inzicht en controle: onze medewerkers vinden het prettig om snel te kunnen bekijken hoeveel vrije dagen ze nog hebben, maar ook om terug te zien wanneer iemand ziek is geweest en om te checken of dat ene diploma juist is geregistreerd. Ook de snelle reactie die ze krijgen op bijvoorbeeld een vrij-aanvraag vinden de collega’s fijn. En ik kán nu ook snel reageren, omdat ik een actueel totaaloverzicht van de planning tot mijn beschikking heb.’

Wat is jullie advies voor ondernemers die nog niet met humanwave werken?

dopper logo

‘Even los van humanwave: maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk en automatiseer daar waar kan. Er zijn immers zoveel technologische mogelijkheden die je helpen om je te richten op je core business, omdat je geen tijd verliest met randzaken. En geef mensen vooral hun eigen verantwoordelijkheid, dat stimuleert ze en bespaart je ook tijd over en weer. Als ik nog een tip mag geven aan humanwave: iets vaker een update zou prettig zijn, zodat we het systeem zo optimaal mogelijk gebruiken. Nu weten we niet altijd of er nieuwe mogelijkheden zijn. Maar, aan de andere kant, het moet ook niet te veel worden in deze tijd waarin dagelijks een overdaad aan informatie voorbij komt. Als we iets willen weten dan bellen we ze even. En dan zijn ze áltijd bereikbaar en heel toegankelijk. Bovendien antwoorden ze snel en lekker concreet.’