Over écht iets bijdragen, bootcamps én volop ruimte voor groei

‘Onze kernwaarden? We ontzorgen, maken onze beloftes waar, zijn flexibel én functioneren bovenal als een hecht, gezellig team dat gedreven is om kwaliteit te leveren.’ Aan het woord is hr-manager Lisa Arnoldus samen met CEO Pieter de Jong van Twelve, een bedrijf dat operationele oplossingen, gericht op betaalgemak, ontwikkelt en implementeert op plekken waar mensen samenkomen. Je vindt Twelve’s systeem bij sportkantines, stadions, horeca-ondernemingen, festivals of andere evenementen. Het slimme betaalsysteem geeft op eenvoudige manier een complete rapportage rondom inkoop, verkoop en alle cijfers meer die voor gebruiker van belang zijn. Waar de naam Twelve vandaan komt? Logisch, het staat voor de ‘twaalfde man’, omdat ze over een topsportmentaliteit beschikken.

Bootcamps mét beloning

‘Onze missie is om ondernemers, organisatoren en bestuurders te ontzorgen en te helpen om van hun initiatieven tot een groot succes te maken’, aldus Pieter. ‘We voelen ons nog altijd een jong bedrijf, al bestaan we inmiddels 12 jaar. Onze medewerker laat zich vooral omschrijven als een ambitieuze, bevlogen en enthousiaste aanpakker die niet per se kiest voor het állerhoogste salaris, maar juist meer voor vrijheid, verantwoordelijkheid, werkplezier en de wens om iets wezenlijks bij te dragen aan de maatschappij.’

Lisa vult aan: ‘Bovendien kenmerkt ons team zich door termen als vitaal en sportief, ieder op zijn of haar eigen manier. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de deelname aan de bootcamps die we 2 x per week aan onze mensen onder werktijd aanbieden. Bij een wekelijkse deelname gedurende een kwartaal, verdienen onze mensen het kwartaal daarop een extra vrije dag. Het is een mooi voorbeeld van een bewust gekozen manier waarop we met elkaar werken aan sfeer en duurzame inzetbaarheid.’ ‘De mensen in ons team vullen elkaar aan, niet alleen op werkinhoudelijk vlak, maar ook op het persoonlijke.

Goed werkgeverschap betekent voor ons dat je mensen vertrouwt en ze stimuleert om het beste uit zichzelf te halen’, aldus Pieter. ‘En dat betekent ook dat we intern al snel voor doorstroom kiezen. Wanneer we bijvoorbeeld een nieuwe manager voor een businessunit zoeken, dan kijken we eerst intern. Ervaring in de rol vinden we niet per se nodig, goede begeleiding, een gezonde drive en een relevante opleiding daarentegen weer wel. Kijk, in eerste instantie kost zoiets gewoon extra tijd, dat weet je van tevoren. Maar als je die jonge man of vrouw dan uit ziet groeien tot een capabele manager met oog voor de mens, het proces en het bedrijf, dan is dat écht heel mooi. Daar krijg ik veel energie van.’

Samenvoegen van culturen vraagt om goed werkgeverschap

‘Ook het samenvoegen van verschillende bedrijfsculturen doet een beroep op je kracht als goed werkgever. Recent hebben we bedrijf Quarto overgenomen, waardoor we plots van een 60-koppig, naar een 100-koppig bedrijf gingen. Waar onze mensen vooral jong zijn, bestaat het personeelsbestand van het overgenomen bedrijf uit meer senioriteit. Het is echt best of both worlds wat mij betreft: de jonge, onervaren millennials leren van de oudere, ervaren en rustigere werknemers, die op hun beurt weer veel op kunnen steken van de flexibiliteit en het onovertroffen enthousiasme van de jongere collega die steeds opnieuw onbevangen wil leren’, vertelt Pieter.

Sterke cultuur nodig om snelle groei op te vangen

‘Een van de belangrijkste thema’s binnen ons bedrijf is het neerzetten van een hele sterke cultuur. Zo doen we bijna met elk sportief toernooi in de omgeving mee en zetten we volop in op persoonlijke ontwikkeling’, zegt Lisa. ‘Dat kun je anno nu ook niet meer anders vind ik. Zeker in deze tijd, waarin we ontzettend snel groeien, is de aandacht voor die persoonlijke medewerker extreem belangrijk om binding te blijven houden. Ik geloof sterk in vertrouwen en loyaliteit over en weer en dat bereik je alleen als je daar beiden op een eerlijke manier voor open staat.’ Pieter vult aan: ‘Helemaal mee eens, ik ben er ook van overtuigd dat zichtbaarheid van het management, investeren in kwalitatieve inwerktijd, trainingen en opleidingen, en het gevoel dat er geluisterd wordt daar positief aan bijdragen.’

Personeel komt via-via

‘Ook voor ons geldt dat het in de huidige arbeidsmarkt een uitdaging blijft om nieuwe mensen aan te trekken. Toch lukt dat bijna elke keer als vanzelf. Er is talent genoeg en we krijgen het gros van onze mensen via-via binnen. Dan heeft die weer een zus of vriend of er komt spontaan iemand aan die een stageplek zoekt. Die manier van werken brengt veel energie in ons team. En ik ben ervan overtuigd dat klanten direct in de gaten hebben of je mensen met een goed gevoel in hun baan zitten.’

Tips en leerpunten

‘Uiteraard hebben we ook nog leerpunten: zo hebben we geleerd dat er sturing nodig is en kent vrijheid van de collega’s dus ook wel ergens grenzen. We hebben gemerkt dat we, zeker omdat we soms met hele jonge mensen werken, wel ergens paal en perk moeten stellen, zodat de kaders voor iedereen duidelijk zijn. Dat is wel zo eerlijk’, vertelt Pieter. ‘En tip? Kies voor passende automatisering. Samen met bedrijf humanwave, hebben we enige tijd gelezen onze administratie softwarematig opgezet: men kan zelf vrij plannen, jaaropgaven inzien, zich ziek melden en nog veel meer. Wij als management krijgen allerlei notificaties die heel handig zijn: van het aflopen van een contract tot iemands verjaardag. Ik kan het iedereen aanraden, omdat het je als CEO een gevoel van rust en controle geeft. Je maakt mensen zelf verantwoordelijk en dat stimuleert iedereen.’ ’Of ík nog tips voor andere ondernemers heb? Zeker, begin hoe dan ook altijd met werken aan sfeer en vertrouwen binnen je team. Daar staat of valt alles mee. Je kunt nóg zo’n goed product of mooie dienst bieden, als de mensen binnen je team niet goed in hun vel zitten dan wordt het nooit wat’, besluit Lisa.

Wil je meer weten over Twelve, neem dan een kijkje op www.twelve.eu.

Goed werkgeverschap beoefenen: hoe doe je dat?

Humanwave publiceert in 2019 een serie interviews over ‘Goed Werkgeverschap’. In deze interviews komen verschillende bedrijven, die met Humanwave werken, aan het woord en vertellen ze je openhartig over goed werkgeverschap. Leerzaam, interessant en leuk voor ondernemers en medewerkers. De volgende bedrijven vertelden al hun verhaal:

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Kijk gerust verder op onze website. Of meld je aan voor onze nieuwsbrief zodat je niks hoeft te missen. Aanmelden kan via 085 401 5150 of stuur een berichtje naar info@humanwave.nl. We kijken uit naar een berichtje.