
Groei is iets machtigs, maar vraagt om organisatie, aldus 050media
Met de software van Humanwave ervaren we meer rust en controle.
‘Binnen ons bedrijf kijken we eerst naar de persoon en daarna pas naar de vaardigheden. We hebben zelfs weleens mensen aangenomen waarvan we het cv in eerste instantie niet gezien hadden.’
‘Binnen ons bedrijf kijken we eerst naar de persoon zélf en daarna pas naar de vaardigheden. We hebben zelfs weleens mensen aangenomen waarvan we het cv in eerste instantie niet gezien hadden.’ Aan het woord is Sebastian Bakker, oprichter en eigenaar van 050media, een online marketingbureau, dat sinds 2009 uitgegroeid is tot een ervaren team van 40 webontwikkelaars en online marketeers. Ze richten zich op webbouw en online marketingdiensten, zoals zoekmachineoptimalisatie, Google Ads, conversieoptimalisatie en andere vormen van online performance marketing.
Sebastian vervolgt: ‘Naast de nieuwe aanwas van buiten, blijven er van nature ook nogal wat mensen actief binnen ons bedrijf na het afronden van hun stage. Leeftijd vinden we niet per definitie belangrijk, we kijken vooral naar het lerend vermogen, de drive en de capaciteiten waar iemand over beschikt. Wel waken we ervoor dat de balans goed blijft: we combineren bij voorkeur jonge, leergierige mensen met volwassen, seniore collega’s die het klappen van de zweep kennen.’
Uitdagingen binnen de arbeidsmarkt
Bob de Haan, finance manager binnen 050media vult aan: ‘Als je de arbeidsmarkt vergelijkt met die van een paar jaar geleden, dan zijn de verschillen vrij groot. Het vinden van goede mensen is lastig, en dat geldt inmiddels echt niet meer alleen voor de functies op ict-gebied. Alleen dat gegeven is mijn inziens al een reden om heel zuinig op je mensen te zijn. Gelukkig is het verloop binnen ons bedrijf erg laag, mede doordat we volop investeren in mensen. Zodra we het idee hebben dat een collega toe is aan een volgende stap, dan maken we dat bespreekbaar en helpen we met ontwikkelen. Ik geloof dat dit actief helpt om mensen voor een langere periode aan je onderneming te binden.’ Sebastian vult aan: ’We zijn oprecht trots op ons bedrijf en willen dus ook bereiken dat mensen graag bij ons zijn. Dat doen we onder meer door een mooie werkruimte te faciliteren. Kijk, wanneer je ‘s morgens wakker wordt en het gevoel hebt naar een fijne werkplek met prettige collega’s te gaan waar je het goed naar je zin hebt, dan werkt dat gewoon heel plezierig. Ik ben ervan overtuigd dat intrinsiek goed zijn voor de behoefte van de individuele medewerker automatisch een positief effect heeft op het hele team. Veel begeleiding, het uitstippelen van persoonlijke trajecten, een nieuw kantoor waarbij we veel tijd, energie en denkwerk hebben gestoken in de aankleding zijn de praktische uitwerking van die visie. Maar ook laagdrempelig en transparant samenwerken: het hoort wat ons betreft allemaal bij goed werkgeverschap. Mede als gevolg daarvan zijn onze cijfers rondom ziekteverzuim bijvoorbeeld ook bizar laag.’
Groei vraagt om organisatie
‘Groei is iets machtigs. En tegelijkertijd is het een beweging die je actief in goede banen moet leiden. Vanuit die visie lag bij ons vorig jaar de focus bewust juist niet op groei maar vooral op het organiseren van operationele zaken zoals processen, afspraken en protocollen. Want, hoe open en vrij je ook met elkaar omgaat, uiteindelijk zul je op enig moment wel duidelijke afspraken met elkaar moeten maken om het bedrijf in goede banen te blijven leiden’, vervolgt Sebastian.
Goede klik en duidelijk verhaal
‘Dat we nu met humanwave samenwerken past goed in de fase waarin het bedrijf zich nu bevindt. Met de software en het team van humanwave ervaren we intern meer rust en controle. Waar we voorheen nog op Excel-niveau met elkaar samenwerkten, is dat nu uiterst professioneel opgezet’, aldus Bob. ‘Ook onze mensen zijn enthousiast, ze kunnen veel meer zaken zelf regelen: van verlofaanvragen en het doen van ziekmeldingen tot inzicht in hun loonstroken en allerlei data meer. Het scheelt ons tijd en het maakt het team meer zelfsturend.’ ‘We hebben voor humanwave gekozen omdat ze een goede prijs/kwaliteitverhouding bieden en een duidelijk verhaal vertellen. En er was een klik, óók belangrijk voor een goede samenwerking’, lacht Sebastian.
Alles start met waardering
‘Goed werkgeverschap heeft wat ons betreft vooral met respect en positiviteit te maken. Want, je kunt nog zo’n mooi bedrijf bouwen, als er geen waardering is over en weer dan stagneert de boel. Dat is misschien wel de belangrijkste tip die ik aan andere ondernemers mee kan geven: zorg dat de sfeer goed en motiverend is. Zelf hebben we daarom ook geregeld gesprekken op groeps- en individueel niveau. Die momenten steken we heel praktisch in: waar lopen mensen tegenaan? Welke hulp kunnen wij als werkgever bieden? Hoe gaat het met de betreffende collega en de ontwikkeling van het team in het algemeen? Dat soort zaken’, zegt Bob.
Over stilstand en achteruitgang
‘Bovendien zie ik om me heen dat er binnen bedrijven nogal eens op een te primaire manier gekeken wordt naar vervanging. Men gaat dan al snel extern op zoek naar een nieuwe collega, terwijl er intern meestal ook geschikte mensen beschikbaar of op te leiden zijn. Als je op die manier naar je organisatie kijkt dan houd je het team én je bedrijf in beweging. En dat is altijd goed natuurlijk, want je weet immers wat ze zeggen over stilstand…’, aldus Sebastian.
Wil je meer weten over 050 Media, klik hier om een kijkje te nemen op de www.050media.nl.
Goed werkgeverschap beoefenen: hoe doe je dat?
Humanwave publiceert in 2019 een serie interviews over ‘Goed Werkgeverschap’. In deze interviews komen verschillende bedrijven, die met Humanwave werken, aan het woord en vertellen ze je openhartig over goed werkgeverschap. Leerzaam, interessant en leuk voor ondernemers en medewerkers. De volgende bedrijven vertelden al hun verhaal:
Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Kijk gerust verder op onze website. Of meld je aan voor onze nieuwsbrief zodat je niks hoeft te missen. Aanmelden kan via 085 401 5150 of stuur een berichtje naar info@humanwave.nl. We kijken uit naar een berichtje.