
Dopper is klant van Humanwave en wil op alle fronten koploper zijn
Dopper droomt van schoon water. In élke oceaan en uit élke kraan.
Vertrouwen, trots en plezier dát zijn de sleutels tot succes.
Dopper is onlangs als 2e werkgever geëindigd in de Great Place to Work Contest, een organisatie die 35 jaar geleden in Amerika werd opgericht. Deze organisatie is in 57 landen actief. Hun visie? Het zijn niet de arbeidsvoorwaarden of de beloning die een bedrijf onderscheidend maken als werkgever. Vertrouwen, trots en plezier dát zijn de sleutels tot succes. En dat past dan weer perfect bij Dopper, dat duurzame design drinkflessen voor kraanwater ontwikkelt, 5% van hum omzet doneert aan de Dopper Foundation volop inzet op het steunen van waterprojecten wereldwijd én hun medewerkers bindt vanuit vertrouwen, openheid en ontwikkeling.
De pijlers van dopper
Virginia Yanquilevich, CEO bij Dopper, onderschrijft deze visie vol enthousiasme: ‘We zijn als organisatie super trots dat we zo hoog zijn geëindigd in de Great Place to Work contest. Maar wat nog belangrijker is, is dat je met de uitslag meer inzicht krijgt in hoe onze medewerkers naar de organisatie en hun werk kijken. Het gaat niet om het winnen van de wedstrijd, maar om het onderzoeken wat er gebeurt op het gebied van werkgeverschap binnen je bedrijf. De uitkomsten helpen ons om aan de juiste knoppen te draaien, zodat we een nog betere werkgever worden. Als merk hebben we immers al een behoorlijke likability, maar we willen op alle fronten koploper zijn. En het is natuurlijk goed voor Dopper als mensen graag bij ons willen komen werken. Vanuit onze missie, waarin mensen zich bewust zijn van het milieu en de hoeveelheid single-use plastic afval sterk wordt verminderd, bieden we een innovatieve productlijn aan en vergroten we de toegang tot veilig drinkwater voor mensen wereldwijd. Uit impact onderzoek blijkt dat iedere Dopper-gebruiker jaarlijks 40 PET-flessen bespaart door inzet van een herbruikbare waterfles’.
Veel trots, verbondenheid en teamgevoel.
‘Maar deze sfeer is niet vanzelf ontstaan. Zo bleek uit een medewerkersonderzoek in 2017 dat we dan wel 100% scoorden op trots en kameraadschap, maar minder op vertrouwen in het management. Het was voor onze mensen niet duidelijk welke richting we op gingen. Dat hebben we opgepakt en volop uitgedragen onder onze medewerkers. De missie was voor iedereen wel duidelijk, maar hoe wij deze missie concreet gingen halen iets minder. Daar hebben wij hard aan gewerkt met het MT. Elke bijdrage die wordt geleverd binnen ons bedrijf, of dat je nu een order verwerkt of bij marketing zit, moet bijdragen aan dat ene doel van Dopper: mensen empoweren om te kiezen voor re-usable over single use plastic om onze oceanen te beschermen. Schoon water. In élke oceaan, uit élke kraan, dat is onze droom. Door op die pragmatische manier naar de taken van mensen te kijken, elimineer je zinloze acties en verhoog je direct het gevoel van zinvol bezig zijn met elkaar’, aldus Virginia.
Goed werkgeverschap én goed werknemerschap
Tessa Vellinga, hr-professional bij het bedrijf vult aan: ‘Goed werkgeverschap vraagt inderdaad om het durven maken van keuzes: hierbij kijken we kritisch of een project bijdraagt aan onze missie en welk juist niet. En gesproken over goed werkgeverschap, zijn het, los van processen, vooral de mensen bij Dopper die het een Great Place to Work maken. Ik geloof sowieso dat alles staat of valt met het enthousiasme van onze mensen. Ik ben hier pas sinds december werkzaam, maar het voelde direct als een warme familie waarin iedereen authentiek is en gerespecteerd wordt om wie hij of zij is. De cultuur is bovendien enorm open en iedereen is gemakkelijk te bereiken. En dat levert mooie initiatieven op: zo werd laatst vanuit het team nog spontaan geopperd om met elkaar te gaan sporten. Dat hebben we opgepakt: elke donderdagavond organiseren we nu een bootcamp. Het blijkt een hele mooie manier om elkaar weer eens op een andere manier te leren kennen. Uiteraard zijn we ook volop bezig met de ontwikkeling van onze mensen: er is voor iedereen een opleidingsbudget beschikbaar waarmee men zichzelf kan ontwikkelen. Het gebruik daarvan wordt aangemoedigd, want hoe meer je zelf in je kracht staat hoe beter je je kunt ontwikkelen en daarmee een waardevolle bijdrage levert aan de missie van ons bedrijf.’
Onderlinge omgang met elkaar
Virginia: ’Wat me sowieso vanaf de dag dat ik hier startte opviel, is dat echt alles bespreekbaar is. Op de werkvloer is er ook gewoon ruimte voor emoties: dat mag gaan van tranen wanneer een project groot van omvang is, tot een superblije reactie als iets goed lukt. We weten wat er speelt bij elkaar. Zo lunchen we ook elke dinsdag met het hele bedrijf gezamenlijk, om 12:00 uur precies. Er wordt dan een presentatie of een update vanuit het verschillende afdelingen gegeven. Transparantie, dat vinden we belangrijk. Dat iedereen weet waar we staan en waar we naartoe gaan’.
Tips voor andere bedrijven
‘Ik geloof dat het vooral gaat om betrokkenheid, en oprecht geloven in dat wat je met elkaar doet. Het runnen van een succesvol bedrijf is nooit een onemanshow. Met dat gegeven ben ik elke dag bewust bezig. Werken bij Dopper betekent niet zomaar het hebben van een baan. Onze medewerkers bezitten een bepaald DNA, dat maakt dat ze intrinsiek de wereld willen verbeteren. Als we sollicitatiegesprekken hebben gaat het vaak pas in het laatste gesprek over het salaris. Onze kandidaten zoomen veel meer in op zaken als: Wat beteken ik? Wat ga ik dan precies doen? En, hoe draag ik bij? Die intrinsieke motivatie vind ik persoonlijk fantastisch. Het resultaat daarvan merk je meteen, bijvoorbeeld tijdens ons Waterful Weekend van laatst, waarin we een hele zaterdag de zee op zijn gegaan, om plastic te vissen. Waterful Weekend gaat om samen zijn, conversaties over onze missie, gedragsverandering, plezier met elkaar, wateractiviteiten etc. Het zindert en bruist binnen Dopper. En dat is een vorm van energie die bergen verzetten kan’, besluit Virginia.
Wil je meer weten over Dopper, neem dan een kijkje op hun website www.dopper.com.
Goed werkgeverschap beoefenen: hoe doe je dat?
Humanwave publiceert in 2019 een serie interviews over ‘Goed Werkgeverschap’. In deze interviews komen verschillende bedrijven, die met Humanwave werken, aan het woord en vertellen ze je openhartig over goed werkgeverschap. Leerzaam, interessant en leuk voor ondernemers en medewerkers. De volgende bedrijven vertelden al hun verhaal:
Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Kijk gerust verder op onze website. Of meld je aan voor onze nieuwsbrief zodat je niks hoeft te missen. Aanmelden kan via 085 401 5150 of stuur een berichtje naar info@humanwave.nl. We kijken uit naar een berichtje.