Transportbedrijf J.P. Vis openhartig over werkgeverschap

Goed Werkgeverschap

“Bij Goed Werkgeverschap denken wij in de basis aan zaken die voor ons vanzelfsprekend zijn. Zoals op tijd betalen, de CAO correct hanteren en het toekennen van verlof. Maar naast wat er in de wet staat, vinden wij ook de zachtere aspecten van belang”

 

De rode vrachtauto’s met witte opleggers waar de naam J.P. Vis & Zn. op vermeld staan zijn voor velen een herkenbaar beeld op de snelweg. Heb je er echter ook wel eens bij stilgestaan dat dit vrachtauto’s zijn van een Nederlands transportbedrijf met een lange historie? Al sinds de start in 1932 is J.P. Vis namelijk een echt familiebedrijf en dat is het in 2020 nog steeds. René du Parand, verantwoordelijk binnen het bedrijf voor de ICT en de sales, vertelt hierover: “Inmiddels staat de derde generatie aan het roer van het bedrijf. Dit zijn de neven Jan en John Vis. Maar ook door het hele bedrijf heen zijn er meerdere familieleden werkzaam”.

De zachtere aspecten van Goed Werkgeverschap

Bij een familiebedrijf in de transport moet er rekening gehouden worden met aspecten die niet voor de meeste bedrijven zullen gelden. Je hebt Bij J.P. Vis namelijk te maken met een grote maar platte organisatie. Maar ook met werknemers die gemiddeld 4 tot 5 dagen achter elkaar onderweg zijn.

“Bij Goed Werkgeverschap denken wij in de basis aan zaken die voor ons vanzelfsprekend zijn. Zoals op tijd betalen, de CAO correct hanteren en het toekennen van verlof”, vertelt René. “Maar naast wat er in de wet staat, vinden wij ook de zachtere aspecten van belang. Zo kennen we iedereen bij naam, ongeacht of ze veel weg zijn of niet. Daarnaast hechten we sterk aan het nakomen van afspraken die we met de medewerkers maken. Als directie en management komen we afspraken altijd na met de medewerkers. We stoppen er ook veel tijd en moeite in om het werk voor de werknemers zo goed mogelijk in te delen en speciale verzoeken vanuit werknemers in overleg met elkaar in te passen in de planning.”

Veiligheid, onderhoud en opleiding

J.P. Vis hecht ook veel waarde aan veiligheid, onderhoud en (bij)scholing. “Al onze chauffeurs zijn goed opgeleid en volgen elke vijf jaar minimaal 35 uur aan trainingen. Daarnaast hebben we ook het onderhoud hoog op de agenda staan. We zorgen ervoor dat alle middelen die gebruikt worden het doen. Bijvoorbeeld als het gaat om vrachtwagens en heftrucks, zodat er niemand stil komt te staan langs de kant van de weg. Maar óók de computersystemen van de kantoormedewerkers moeten het gewoon goed doen”, vertelt René.

Tevreden medewerkers én klanten

Deze maatregelen en visie op Goed Werkgeverschap werken motiverend voor de werknemers. Zij zijn namelijk loyaal aan de organisatie en blijven vaak lang werkzaam bij het bedrijf. De meeste lopen hier al 10 á 20 jaar rond, en als ze 25 jaar werkzaam zijn bij J.P. Vis dan is het tijd voor gebak!

Maar ook de klanten plukken hier de vruchten van. “We hebben twee weken terug een tour gemaakt door Zweden langs onze klanten”, vertelt Jan Vis, directeur. “We hoorden toen keer op keer terug hoe positief ze ons bedrijf en onze chauffeurs beoordelen. Zij vinden het erg fijn dat de chauffeurs gemotiveerd zijn, altijd op tijd komen en dat ze met goed materiaal werken. Maar het wordt ook gewaardeerd dat ze goed opgeleid zijn, de veiligheid in acht nemen en dat ze weten wat ze doen. We krijgen krijgen hier veel complimenten over van buitenaf”, aldus Jan.

Naar Zweden en terug

J.P. Vis rijdt 7 dagen in de week van Nederland en België naar diverse bestemmingen in Zweden toe.”Er rijden door de week zo’n 60 tot 70 wagens op en neer naar Zweden. In het weekend is het altijd het drukst”, vertelt Jan. René vervolgt: “Het gaat hierbij om geconditioneerde transport van voornamelijk bloemen, planten, groenten en fruit. Geconditioneerd betekent dat de temperatuur in de trailer aangepast kan worden van koud tot warm, afhankelijk van de lading.” Op de terugweg naar Nederland nemen de chauffeurs vanuit Zweden weer industriële ladingen mee met een tijdsdruk. De materialen moeten namelijk ergens op tijd aangeleverd worden. “Hier zijn we bij J.P. Vis ook erg goed in”, aldus René.

Tijden veranderen

J.P. Vis heeft een lange historie maar gaat zeker met zijn tijd mee. Zo zetten ze sinds 2014 de eerste stappen op het gebied van alternatieve brandstoffen. “We werken er hard aan om onze effecten op het milieu te verminderen. Dit is niet altijd even makkelijk, want het botst met de eisen die klanten stellen om snel en op tijd te leveren tegen een zo goed mogelijk tarief. Daarnaast zijn alternatieven brandstoffen duurder en niet overal beschikbaar. Het wordt door de veranderde tijdsgeest, wetgeving en doorgaande innovaties gelukkig wel steeds eenvoudiger om hier een oplossing voor te vinden. In Zweden rijden we bijvoorbeeld al op een hernieuwbare diesel, op basis van restmateriaal. En ook in Nederland maken we stappen op dit gebied.”, legt René uit.

René: “Een andere uitdaging van deze tijd is de digitalisering. Er zijn tegenwoordig zoveel manieren om te communiceren, dat je soms vergeet hoe belangrijk het persoonlijke contact is. Een extra uitdaging in het contact komt voort uit het feit dat chauffeurs steeds een paar dagen achter elkaar onderweg zijn. De chauffeurs treffen elkaar vaak onderling op de boottocht tussen Nederland en Zweden. De overtocht duurt 9 uur. In die tijd kunnen ze makkelijk even met elkaar een kop koffie doen en bijpraten.

Voor het contact tussen het kantoor en de chauffeurs moeten we het echter hebben van een beperkt aantal contactmomenten. Soms kun je daarom beter even de telefoon pakken in plaats van een Whatsapp bericht sturen. We zorgen er daarnaast voor dat er altijd iemand aanwezig is op het kantoor tussen 07.00 en 18.00 uur. Zo vergroten we de kans om de chauffeurs persoonlijk te kunnen spreken. We blijven hierin altijd op zoek naar een goede middenweg tussen efficiëntie en betrokkenheid. Je mag namelijk nooit vergeten dat je met mensen werkt.”

Goed werkgeverschap beoefenen: hoe doe je dat?

In 2019 is Humanwave gestart met het publiceren van een serie interviews over ‘Goed Werkgeverschap’. In deze interviews komen verschillende bedrijven, die met de HR- en Salaris Software van Humanwave werken, aan het woord. Ze vertellen openhartig over wat zij verstaan onder goed werkgeverschap en hoe ze hier invulling aan geven in hun bedrijf. Dit levert leerzame, interessante en leuke artikelen op om te lezen, voor zowel ondernemers als medewerkers.

De volgende bedrijven vertelden al hun verhaal:

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Neem gerust een kijkje op onze website. Of meld je aan voor onze nieuwsbrief zodat je niks hoeft te missen. Aanmelden kan via 085 401 5150 of stuur een berichtje naar info@humanwave.nl.