,

Hoera! Volgende week start er een nieuwe collega

Zorg voor een vlotte start met Humanwave
3 september 2021

Humanwave begint wanneer je een nieuwe werknemer (collega) hebt aangenomen. En daar komt veel bij kijken. Mensen vergissen zich hier vaak in. En dat is zo zonde want de eerste 100 dagen zijn cruciaal voor de nieuwe collega. Daarover later meer. 

De nieuwe collega moet in Humanwave ingevoerd worden met alle afspraken die gemaakt zijn. Denk hierbij aan het salaris, het rooster, verlof, vakantiegeld, afspraken over reiskosten, de lunch, laptop, bedrijfskleding et cetera. De collega moet ook een werkplek krijgen en het maken van een goed inwerkplan met een buddy is ook onmisbaar om de nieuwe collega snel up and running te krijgen. Maar waar begin je nu als eerste mee?

De nieuwe collega start

De start van een nieuwe collega begint altijd met een getekende arbeidsovereenkomst, tenzij de nieuwe collega in dienst is gekomen als ZZP’er, gedetacheerde, uitzendkracht of stagiair.

Binnen Humanwave kun je het instroom proces volledig digitaliseren of kiezen voor een handmatige verwerking of een keuze uit beiden. Volledig automatiseren van de instroom betekent dat de nieuwe collega, nadat deze is ingevoerd in Humanwave, de arbeidsovereenkomst gemaild krijgt en hij of zij deze digitaal kan ondertekenen. Ook gebruikersovereenkomsten kunnen met 1 druk op de knop gemaakt worden. Efficiency ten top. 

Niets vergeten

Om ervoor zorg te dragen dat alles goed gaat bij en tijdens de komst van de nieuwe collega kun je met een ‘in dienst takenlijst’ werken. Super handig, efficiënt en je vergeet zo niets. Misschien werk je al met een in dienst takenlijst maar hou je die nog steeds in excel bij. Maak in Humanwave 1 keer de ‘in dienst takenlijst’ aan en Humanwave genereert deze automatisch bij iedere nieuwe collega. 

Lees in onze helpfile: hoe je de in dienst takelijst kunt verrijken.

Herinneringen

Je kunt in Humanwave met behulp van de herinneringen de zaken die gedaan moeten worden bij een indiensttreding nog verder finetunen door er een termijn, andere collega’s en of acties aan te koppelen. Zo kun je bijvoorbeeld een herinnering instellen dat je als HR verantwoordelijke aan de organisatie moet communiceren dat de nieuwe collega op 1 oktober aanstaande start.

Lees ook onze helpfile: Nooit meer iets vergeten met herinneringen.

De eerste 100 dagen zijn cruciaal

Een nieuwe collega bepaalt binnen de eerste 100 dagen of hij of zij voor langere tijd bij je wil blijven werken. Daarom is het zo belangrijk dat de nieuwe collega zich welkom voelt en ziet dat alles goed geregeld en georganiseerd is op zijn of haar eerste werkdag én de dagen die hierop volgen. 

Daarom is de inwerkperiode een cruciale fase voor een succesvolle samenwerking. Maak een gedegen inwerkplan met duidelijke doelen en afspraken en het is helemaal goed wanneer je aan de nieuwe collega een buddy (meer ervaren medewerker) kunt koppelen zodat de nieuwe collega voor vragen altijd bij iemand terecht kan.

Gebruik het dossier van de medewerker om de (officiële) voortgang goed bij te houden. Zo ben je echt goed bezig! Veel plezier met je nieuwe collega en vergeet hem/haar niet volgend jaar te feliciteren met zijn 1ste jaar werkjubileum.

Lees ook: