Geen bedrijf zónder mensen, dat is helder. En ondanks het feit dat dit zo’n open deur lijkt, blijkt het voor ondernemers tóch lastig om serieus invulling aan dit belangrijke onderwerp te geven.

Met willen heeft het overigens niets te maken, wél met de hectiek van alledag die ons zo enorm in beslag kan nemen. Zorg daarom dat de basis op orde is in jouw bedrijf. Dan ben je al over de helft. Beloofd…

 

Humanwave koop jij je biefstuk

Medewerkers eerst, klanten daarna…

Dat klinkt vast wat tegenstrijdig: medewerkers eerst. Je zet toch juist altijd klanten centraal? Klopt. Tuurlijk. Maar als je medewerkers niet goed in hun vel zitten, dan voelen klanten dat meteen. Dus, (blijven) vertellen dat de mensen in jouw bedrijf met stip op één staan en hier natuurlijk ook naar handelen. Precies dat is dé basis en het juiste vertrekpunt voor een succesvolle samenwerking met elkaar. Wanneer jij je mensen op de eerste plek zet én al in de basis supergoed selecteert, ontstaat er meer enthousiasme en toewijding. En daar hebben jouw klanten alleen maar profijt van. Het gevolg? Zij hebben het gevoel op de eerste plaats te staan. Cirkel rond…

Vertrouwen, vrijheid en verantwoordelijkheid

Wanneer je de basis op orde hebt dan geef je je mensen automatisch vrijheid, vertrouwen en de verantwoordelijkheid in de uit te voeren werkzaamheden. Natuurlijk evalueer je frequent de prestaties en het gedrag van medewerkers. Deel complimenten uit als het goed gaat en zijn er fouten gemaakt, bespreek deze dan op een positieve manier. Zorg dat je werknemers uitdaging blijven vinden in hun werk. Hoe je dat doet? Biedt uitdagingen door je mensen een nieuw of groot project te geven. Ken meer verantwoordelijkheden toe of stel een training/opleiding voor. Die investering komt terug in drievoud. Oók beloofd.

Luisteren, lol en lekkers

Neem de tijd om met jouw mensen in gesprek te gaan. Geen tijd hiervoor hebben, kan nooit een excuus zijn! Geef vooral zoveel ruimte als nodig waardoor mensen onderling met elkaar in gesprek gaan. Van nature zal dat niet alleen over werkgerelateerde onderwerpen zijn. Juist die informele momenten waarin de mensen gezamenlijke interesses en hobby’s kunnen ontdekken en delen vergroten het gevoel van saamhorigheid en verbonden zijn met elkaar. Zorg dat je werknemers lol in hun werk houden door een positieve werkomgeving te creëren. Kies voor een inrichting waarin ze zich in thuis voelen. Zorg regelmatig voor wat lekkers (en ja, dat mag van de Belastingdienst).

Weet jij écht wie je zélf bent?

Dus: jouw mensen, zijn jouw bedrijf, maar weet dat jouw collega’s dit als vanzelf omdraaien. Ze kijken naar je, ze letten op je én houden heel goed in gaten hoe jij zaken doet. Mensen willen werken bij ondernemers die netjes en zorgvuldig opereren. In gewoon Nederlands: oftewel ondernemers die deugen, omdat ze doen wat ze zeggen en zeggen wat ze doen. Geef daarom het goede voorbeeld in je handel en wandel. Zó onderneem je past écht slim Geen ondernemer wil tijd verspillen. Kijk daarom of juist automatisering je behulpzaam kan zijn, want goede automatisering zal namelijk de kosten van de medewerkers reduceren. Ook Humanwave heeft de wereld in de afgelopen jaren zien veranderen en vanuit dat inzicht met haar software de focus gelegd op alle HR- en Salariszaken in het MKB. Omdat jouw mensen jouw bedrijf zijn en waar je goed voor wil zorgen. Humanwave helpt de ondernemer om de belangrijkste pijler ‘mensen’ op orde te krijgen. Dat geeft rust in de organisatie en vertrouwen naar de mensen en daarnaast bespaart humanwave je tijd en kosten. Humanwave is dé HR medewerker voor het MKB.

Ondernemer, dit wíl je onthouden

Besef, onthoud en vergeet echt nóóit dat ‘jouw’ mensen niet zomaar één van de resources zijn. Ze zijn de absolute basis van het succes van jouw bedrijf. Wij adviseren je van harte om daar als ondernemer goed mee om te gaan. En humanwave kan je daarbij behulpzaam zijn. WIl je hier meer over weten? Neem gerust contact met ons op. Wij staan je graag te woord. Veel plezier en goede zaken toegewenst!