Campai
Werken met Humanwave geeft ons rust, overzicht en grip
‘Om als bedrijf relevant en winstgevend te blijven zul je mee moeten gaan met de technologische ontwikkelingen van nu. Dit bereik je onder meer door mensen efficiënter samen te laten werken, bedrijfscontinuïteit te verbeteren, omzet en klanttevredenheid te verhogen én operationele it-uitdagingen weg te nemen’. Aan het woord is Diederik Twickler, co-owner en managing director bij Campai, een bedrijf dat zich focust op bedrijven helpen groeien door de juiste inzet van ict. ‘De veranderingen in de markt vragen ook om een ander slag mensen binnen je organisatie, we gaan van de inzet van de zogenaamde pure it’ers naar mensen die eveneens in staat zijn om meer over de bedrijfsprocessen heen te kijken en over hun bevindingen met relaties te communiceren.’
Uitdagingen als werkgever
De eerste 10 jaar van onze loopbaan hebben we heel hard gewerkt aan het werven van klanten en het bouwen van diensten. Een structureel personeelsbeleid was er niet in die eerste jaren. En dat was ook niet echt nodig’, aldus Diederik. ‘En dan heb je gevoelsmatig ineens 20 medewerkers en kom je er achter dat je van alles moet regelen op het gebied van opleiding, pensioenvoorziening en meer van dat soort zaken. Stel je voor dat je ziek bent of je wilt op bepaalde dagen je kind naar school brengen, en dus later beginnen, dan zijn we daar heel vrij in. We verwachten dan wel impliciet dat je dit naar evenredigheid goed maakt; een server gaat bijvoorbeeld nooit door de week stuk, maar altijd in het weekend. En dan verwachten we ook dat je er bent. Toen ons bedrijf nog kleiner was, ging dat gemakkelijker, nu er veel meer mensen binnen onze organisatie werkzaam zijn, zijn er ook meer typetjes binnen het team. En dat brengt soms wel uitdagingen voor ons als werkgever met zich mee.’
“In basis houden wij niet van micro-managen, we gaan heel erg uit van zelfstandigheid, redelijkheid en billijkheid van de mensen zelf.”
Waarom Humanwave?
‘We werken nu zo’n jaar of drie samen met Humanwave. Zij ontzorgen ons, onder meer omdat veel zaken geautomatiseerd zijn geregeld. Salarisstroken inzien, vakanties plannen, inloggen op het portaal, absentie melden, uren saldo’s bijhouden en alle documentatie op een plek benaderen, dat is wat hun software voor ons doet. Bovendien verwachten jongere mensen dat ook, zij willen geen gedoe met formulieren meer. En voor ons als werkgever is het heel handig dat alles in een overzicht hebben, dat geeft rust overzicht en grip. Daarnaast hoeven we niet alle kennis omtrent onze procedure en regels paraat te hebben, alles ligt immers vast in checklists die online te raadplegen zijn.’
Salarisstroken inzien, vakanties plannen, inloggen op het portaal, absentie melden, uren saldo’s bijhouden en alle documentatie op een plek benaderen, dat is wat hun software voor ons doet.
Diederik Twickler
Goed werkgeverschap
Goed werkgeverschap is bij wet geregeld. Veel ondernemers zijn hiervan niet op de hoogte of passen het zo’n beetje onbewust toe. De zes beginselen van goed werkgeverschap zijn: zorgvuldig handelen, zuiverheid betrachten, besluiten motiveren, verwachtingen waarmaken, evenredigheid toepassen en werknemers gelijkwaardig behandelen. ‘Als je, net als wij, optimistisch bezig bent met ondernemen, dan sta je niet altijd stil bij je rol als werkgever. Binnen ons bedrijf heerst er van nature open cultuur, iedereen doet zijn werk en wordt sowieso gelijkwaardig behandeld. Mensen zijn er zich over het algemeen van bewust dat ze actief bij kunnen dragen aan hun eigen ontwikkeling. Inmiddels hebben we wel een formeel beleid voor opleidingen opgesteld en stellen we ook eisen aan het navolgen daarvan aan. Er is overigens ook volop tijd om stoom af te blazen. En ja, natuurlijk hebben we óók de bekende PlayStation waarop gespeeld kan worden. Op de achtergrond speelt ook wel mee dat personeel steeds moeilijker te krijgen is, maar rare fratsen om mensen te werven daar doen we niet aan’, aldus Diederik.
Hebben jullie nog tips voor andere ondernemers?
‘Als ik het opnieuw mocht doen zou ik meteen vanaf het allereerste begin de processen beter inrichten. Werken met een personeelsbeleid, procedures opstellen, en alvast goed nadenken over welke cultuur en wat voor normen en waarden je nastreeft. Dat hebben wij allemaal proefondervindelijk ontdekt. Het had ons veel tijd en energie gescheeld als we dat direct beter geregeld hadden,’ besluit Diederik. Lees meer over Campai.