Twelve
Humanwave geeft de CEO van Twelve rust en controle
De software maakt mensen zelf verantwoordelijk en dat stimuleert. We interviewden CEO Pieter de Jong en HR-manager Lisa Arnoldus over hun ervaring met Humanwave en hun visie op HR binnen de organisatie.
Topsportmentaliteit
Twelve ontwikkelt en implementeert operationele oplossingen gericht op betaalgemak op plekken waar mensen samenkomen, zoals sportkantines, stadions, horecaondernemingen, festivals of andere evenementen. Het slimme betaalsysteem geeft op eenvoudige manier een complete rapportage rondom inkoop, verkoop en alle cijfers die voor de gebruiker van belang zijn. Waar de naam Twelve vandaan komt?
Logisch, het staat voor de ‘twaalfde man’, omdat ze over een topsportmentaliteit beschikken.
“Wij zijn jouw 12e man is het motto van Twelve, dé specialist op het gebied van easy to use bestel- en betaaloplossingen.”
Waarom Humanwave?
‘We hebben gemerkt dat we, zeker omdat we soms met hele jonge mensen werken, wel ergens paal en perk moeten stellen, zodat de kaders voor iedereen duidelijk zijn. Dat is wel zo eerlijk’, vertelt Pieter. En tip? Kies voor passende automatisering. Samen met bedrijf Humanwave, hebben we enige tijd geleden onze administratie softwarematig opgezet: men kan zelf vrij plannen, jaaropgaven inzien, zich ziek melden en nog veel meer. Wij als management krijgen allerlei notificaties die heel handig zijn: van het aflopen van een contract tot iemands verjaardag. Ik kan het iedereen aanraden, omdat het je als CEO een gevoel van rust en controle geeft. ‘Je maakt mensen zelf verantwoordelijk en dat stimuleert iedereen.’
Samen met Humanwave, hebben we enige tijd geleden onze administratie softwarematig opgezet:
men kan zelf vrij plannen, jaaropgaven inzien, zich ziek melden en nog veel meer.
Pieter de Jong
Bootcamps
‘Onze missie is om ondernemers, organisatoren en bestuurders te ontzorgen en te helpen om van hun initiatieven tot een groot succes te maken’, aldus Pieter. ‘We voelen ons nog altijd een jong bedrijf, al bestaan we inmiddels 12 jaar. Onze medewerker laat zich vooral omschrijven als een ambitieuze, bevlogen en enthousiaste aanpakker die niet per se kiest voor het állerhoogste salaris, maar juist meer voor vrijheid, verantwoordelijkheid, werkplezier en de wens om iets wezenlijks bij te dragen aan de maatschappij.’
Lisa vult aan: ‘Bovendien kenmerkt ons team zich door termen als vitaal en sportief, ieder op zijn of haar eigen manier. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de deelname aan de bootcamps die we 2 keer per week aan onze mensen onder werktijd aanbieden. Bij een wekelijkse deelname gedurende een kwartaal, verdienen onze mensen het kwartaal daarop een extra vrije dag. Het is een mooi voorbeeld van een bewust gekozen manier waarop we met elkaar werken aan sfeer en duurzame inzetbaarheid.’ De mensen in ons team vullen elkaar aan, niet alleen op werkinhoudelijk vlak, maar ook op het persoonlijke.
Hoe ziet voor jullie goed werkgeverschap eruit?
Goed werkgeverschap betekent voor ons dat je mensen vertrouwt en ze stimuleert om het beste uit zichzelf te halen’, aldus Pieter. ‘En dat betekent ook dat we intern al snel voor doorstroom kiezen. Wanneer we bijvoorbeeld een nieuwe manager voor een businessunit zoeken, dan kijken we eerst intern. Ervaring in de rol vinden we niet per se nodig, goede begeleiding, een gezonde drive en een relevante opleiding daarentegen weer wel. Kijk, in eerste instantie kost zoiets gewoon extra tijd, dat weet je van tevoren. Maar als je die jonge man of vrouw dan uit ziet groeien tot een capabele manager met oog voor de mens, het proces en het bedrijf, dan is dat écht heel mooi. Daar krijg ik veel energie van.’
‘Ook het samenvoegen van verschillende bedrijfsculturen doet een beroep op je kracht als goed werkgever. Recent hebben we bedrijf Quarto overgenomen, waardoor we plots van een 60-koppig, naar een 100-koppig bedrijf gingen. Waar onze mensen vooral jong zijn, bestaat het personeelsbestand van het overgenomen bedrijf uit meer senioriteit. Het is echt best of both worlds wat mij betreft: de jonge, onervaren millennials leren van de oudere, ervaren en rustigere werknemers, die op hun beurt weer veel op kunnen steken van de flexibiliteit en het onovertroffen enthousiasme van de jongere collega die steeds opnieuw onbevangen wil leren’, vertelt Pieter.
Hebben jullie nog tips voor andere ondernemers?
‘Zeker, begin hoe dan ook altijd met werken aan sfeer en vertrouwen binnen je team. Daar staat of valt alles mee. Je kunt nóg zo’n goed product of mooie dienst bieden, als de mensen binnen je team niet goed in hun vel zitten dan wordt het nooit wat’, besluit Lisa.