Je wilt ze de kost niet geven: bedrijven die allerlei zaken bijhouden in Excel. Waarom ze dat doen? Met stip op één: omdat we dat áltijd zo hebben gedaan.
Op twee: omdat dat het handigste werkt. En op drie: ja, we willen eigenlijk wel overstappen naar een ander pakket, maar dat is zo’n gedoe hè… Zit er al een herkenbaar argument voor je bij misschien? We kunnen het ons ook helemaal voorstellen: Excel is natuurlijk een gemakkelijk en fantastisch product. Maar nadrukkelijk niet voor het bijhouden van verzuimstatistieken, bedrijfsmiddelen, autorisaties, projectstatussen, urenregistraties of meer van dat soort zaken.
Dé ultieme valkuil
Het probleem is natuurlijk dat het zoveel overzicht lijkt te geven. Het is bovendien nog supergemakkelijk in te richten ook en Excel doet wat jij wilt. Niet gek dus dat nogal wat bedrijven angstvallig vasthouden aan hun zelfopgezette registratiesystemen. Totdat die éne collega die het spreadsheet helemaal kent met vakantie gaat, of nóg erger, een andere baan heeft. Of totdat die nieuwe stagaire éven op eigen initiatief wat zaken aanpaste waardoor het hele bestand onbruikbaar wordt…
De weerbarstige praktijk
Binnen ons vakgebied onderscheiden we twee soorten bedrijven: bedrijven die zich bij ons melden omdat ze inzien dat houtje-touwtje-personeelsadministratie niet meer van deze tijd is en de salarisadministratie beter georganiseerd kan worden. Zij hebben concullega’s zien overstappen, hier en daar wat berichten gelezen op nieuwssites en LinkedIn en zijn toe aan ondernemen 2.0. De tweede groep zijn de bedrijven die tot het állerlaatste moment wachten met overstappen. Niet vanuit visie, maar vanuit ‘we lopen hélemaal vast en we kunnen niet meer anders.’ Voel je het verschil?
Kies voor visie
Tot welke groep ondernemers behoort jouw bedrijf? Benieuwd? Getriggerd? Of gewoon bloednieuwsgierig? Neem contact met ons op. Bij voorkeur vanuit rust en visie. Dat werkt immers nog altijd een stúk beter dan met een werkvloer vol paniek op de achtergrond : )