In onze kenniseconomie ben je als organisatie toenemend afhankelijk van de kennis en ervaring van je medewerkers. Niet zo gek dus dat het in de nieuwste HR stroming, Employee Experience, draait om het centraal stellen van – het werkgeluk van – je medewerkers binnen je organisatie. Employee Experience, medewerkersbeleving, gaat over alle contacten die je als medewerker hebt met je werkgever. Deze ervaringen vormen jouw beeld van de organisatie waar je werkt. Als organisatie wil je ervoor zorgen dat dit beeld zo positief mogelijk is.

In deel 1 hebben we het gehad over het HEART-model uit het boek Employee Experience. De vijf letters van het HEART-model vertegenwoordigen de vijf knoppen waar je aan kan draaien om de perceptie die jouw medewerkers hebben van de organisatie te verbeteren. Je hebt in het vorige blog tips gekregen voor een Happy culture. In dit blog lees je hoe je kan zorgen voor Energiegevende werkplekken en Agile leiderschap.

Energiegevende werkplekken

Een fijne werkplek, met daglicht, frisse lucht, een gezellige inrichting en een prettige akoestiek, daar wordt iedereen blij van. Er zijn simpele dingen die je kan doen om te zorgen voor een aantrekkelijke en inspirerende werkomgeving. Denk aan planten op de werkvloer, grote lunchtafels om elkaar te ontmoeten, muren die in een mooie kleur geverfd zijn, kunst aan de muur. Laat de waarden, de producten of diensten die je verkoopt terugkomen in de inrichting en een gevoel van trots oproepen. Richt bijvoorbeeld een complimentenmuur in. Hang hier complimenten van klanten op, kaartjes van collega’s of grappige foto’s. Betrek je medewerkers in het verbeteren van de werkplek, zo wordt het een gezamenlijk project. En last but not least, zorg altijd voor lekkere koffie. Het is een warm welkom voor klanten en medewerkers. Van lekkere koffie wordt iedereen gelukkig!

Agile leiderschap en organiseren

Agile staat voor wendbaar en flexibel. Het gaat over zelforganisatie en kunnen inspelen op veranderingen. Veel organisaties werken nog niet met zelfsturende teams, maar bepaalde elementen hiervan kan je ook in jouw organisatie doorvoeren. Denk aan het geven van meer verantwoordelijkheden aan de medewerkers die dit aankunnen en leuk vinden. Als medewerkers in staat zijn problemen zelf op te lossen, verandert ook de rol die je hebt als leidinggevende. In plaats van altijd het antwoord te geven, stimuleer je je medewerkers zelf oplossingen te bedenken. Om tot goede oplossingen te komen zal je ook meer informatie over de bedrijfsvoering moeten delen met je medewerkers. Bijkomend voordeel is dat het de betrokkenheid vergroot. Als leider inspireer je jouw medewerkers en draag je uit waar de organisatie voor staat, in woord en daad.

‘Wie geïnspireerd is, wordt zelfsturend.’ – Nietzsche

Wat opvalt is dat wat er in deel 1 onder Happy Culture staat, bij Agile leiderschap terugkomt. Dat kan ook niet anders omdat leiderschap en de cultuur van de organisatie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Leiders zijn direct verantwoordelijk voor de aspecten die medewerkers belangrijk vinden in hun werk. Daarom is het voor leiders essentieel om te weten wat er leeft op de werkvloer. Niet door te zeggen dat ‘je deur altijd open staat’ maar door actief in gesprek te gaan met je medewerkers. Of door regelmatig een dag mee te werken. Mensen zullen dit waarderen en het is een grote bron van informatie voor jou als leider.