De afgelopen decennia is er enorm veel veranderd, op technologisch en maatschappelijk gebied. Dit zie je ook terug in ons werk. Het repeterende werk in grote fabrieken wordt nu vooral door machines gedaan. Als organisatie ben je steeds meer afhankelijk van de kennis en ervaring van je medewerkers. En dat in een tijd waarin de arbeidsmarkt krap is en medewerkers steeds korter bij één werkgever werken. Niet zo gek dus dat het in de nieuwste HR stroming, Employee Experience, draait om het centraal stellen van – het werkgeluk van – je medewerkers binnen je organisatie. De Britse topondernemer Richard Branson zegt er het volgende over: ‘Clients don’t come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of your clients.’

Employee Experience, medewerkersbeleving, gaat over alle contacten die je als medewerker hebt met je werkgever, de klanten, collega’s, leidinggevende en de werkomgeving. Deze ervaringen vormen jouw beeld van de organisatie waar je werkt. Als organisatie wil je ervoor zorgen dat dit beeld zo positief mogelijk is. In de komende drie blogs bespreken we hiervoor een aantal handige tips gebaseerd op het HEART-model uit het boek Employee Experience van Heleen Mes en Gea Peper.

Wat is het HEART-model? 

De vijf letters van het HEART-model vertegenwoordigen de vijf knoppen waar je aan kan draaien om de perceptie die jouw medewerkers hebben van de organisatie te verbeteren. Het gaat om cultuur, werkomgeving, leiderschap, de medewerkersreis en technologie. Het loont de moeite hiermee aan de slag te gaan, want gelukkige medewerkers presteren beter, verzuimen minder, blijven langer en voelen zich verantwoordelijk voor het bedrijfsresultaat. Ook zullen zij zich positief uitlaten over de organisatie, wat je positie op de arbeidsmarkt versterkt. Toets voor je start allereerst bij je medewerkers welk beeld zij nu hebben van de organisatie. Vraag hoe dit beeld ontstaan is en waar zij nog verbeterpunten zien.

 

Happy Culture

Tegenwoordig werken we niet alleen om geld te verdienen. Zingeving wordt steeds belangrijker. Wat is het ‘hogere doel’ waar jouw organisatie zich voor inzet? Samen werken aan een doel dat de wereld een stukje mooier maakt inspireert, geeft voldoening en creëert een saamhorigheidsgevoel. Mensen willen graag ergens bij horen, onderdeel zijn van een community. Een veilige omgeving waarin je jezelf kan zijn en je voor je mening durft uit te komen. Dat kan alleen als er vertrouwen is. Vertrouwen creëer je door als leider open informatie te delen, te doen wat je zegt, oog te hebben voor elkaar en welgemeende complimenten te geven. Vraag regelmatig wat je medewerkers nodig hebben om hun werk goed en met plezier te doen. Probeer dit zo min mogelijk zelf in te vullen. Maar een gelukkige cultuur ontstaat vooral door plezier met elkaar te hebben! Door samen te lachen kan je de werkdruk beter aan. Het versterkt de onderlinge band en je immuunsysteem. We zeggen niet voor niks, lachen is gezond.

‘Werk vandaag aan je plezier.’ – Loesje

Een cultuur veranderen is niet makkelijk. Wees allereerst duidelijk over wat jullie kernwaarden zijn als organisatie. Als je die nog niet bepaald hebt, doe dit dan samen met je medewerkers. Bespreek ook met elkaar welk gedrag er bij jullie kernwaarden hoort. Zo komen de waarden tot leven in de praktijk. ‘Walk your talk’ en laat zeker als leidinggevende voorbeeldgedrag zien. Houd er continu aandacht voor en complimenteer mensen die het gewenste gedrag laten zien. Zo werk je met elkaar aan de cultuur die jullie nastreven.